top of page

סיכום השבוע: עלייתם של הבילדרס, של הוייב קודינג, ושל שיווק ה-B2C, אתגרים והזדמנויות וגם המלצות

תמונת הסופר/ת: רויטל קרמררויטל קרמר

הניוזלטר הזה נכתב ממרומי ההרים המושלגים בבולגריה, בעיצומה של חופשת סקי שהיא האחרונה בסדרת חופשות שלקחתי בזמן האחרון. דווקא בגלל השנה האחרונה שהייתה מאוד מוצלחת, מתחדדת אצלי ההבנה שיש יותר מדי הזדמנויות שם בחוץ עבורי כדי לא לעצור ולנתח שוב את המפה הכללית והאישית שלי.

אז, בחודשים האחרונים, בזמן שלא פגשתי לקוחות חדשים (נשאר מקום ללקוח חדש אחרון לשנת 2026 החל ממאי), בעיקר שיחקתי.


שיחקתי בכתיבה של ספר חדש (אכתוב על זה בהמשך)

שיחקתי בבנייה של קורס דיגיטלי חדש (סנונית ראשונה של פרק שמחליף ייעוץ יקר למיזמים בתחילת הדרך)

והכי הכי, שיחקתי בקוד.


לכתוב קוד? אני? טוב נו, לקרוא לזה קוד זה קצת גדול מדי, אני בעיקר מתווכת בין הצ'טפטה לתוכנה אחרת ואז לאחת שלישית אבל, מפה לשם, אוטוטו יש לי מוצר.

אוטוטו ואני כבר מתפנה לעשות את מה שאני יודעת לעשות הכי טוב - למצוא לו את הפוזיציה הטובה ביותר בשוק שתביא כמה שיותר לקוחות.

שורה תחתונה - אני משחקת בפיתוח מוצר.

זה יחסית לא קשה, והסיפוק גדול מאוד במיוחד למי שיודע גם למכור אותו.

אם בעבר, הייתי צריכה שותף טכנולוגי לכאלה מהלכים (אני גם קונה פטנטים וממסחרת אותם), התלות הזו היום יכולה להתבטל או להיחתך בצורה משמעותית בבניית מוצרים פשוטים יותר.


למה זה מגניב

כי אין לי מושג ירוק בכתיבת קוד ובבניית מוצר! אני תמיד הייתי זו שמוכרת אותו ומוצאת לו שוק.

האם זה יהיה מוצר ממש מעולה? לא בטוח בכלל, למעשה, יש מצב שאם היה מתכנת בונה את אותו המוצר, כנראה שהיה טוב יותר משלי. האם זה חשוב? בעיניי, כנראה שלא. אם המוצר הזה יענה טוב על הבעיה שמצאתי, יתומחר נכון וישווק נכון, יש סיכוי לא רע שיצליח. אעדכן בממצאים:)


למה זה מגניב 2

כבר לפני עשרה חודשים דברתי על זה שהגיע עדין היזמים החדשים - הסולופראנורס והאינדפראנורס (השיחה המלאה בפרק הפודקאסט כאן) והנה, אנחנו עדים לעושר של כלים שלא היו כמותם בעבר שהופכות את כל המעבר הזה לטבעי ומהיר יותר.

גם ככה אנחנו כבר עדים למגמה עולמית של יותר ויותר אנשים שיוצאים לעצמאות ומוותרים על משרה כשכירים, וכלי הפיתוח החדשים מבוססי ה-AI מתחברים אליה יופי. גם בישראל צצות יותר ויותר קהילות בילדרים חדשות לעזרה הדדית ואני רואה לא מעט אנשים שמתנסים ברעיון של הקמת מוצרים עצמאיים.


למה זה פחות מגניב

כי כמו שאני בניתי מוצר כמעט ללא חיכוך וידע מקדים, יהיו יותר ויותר אלפים שיכולים גם להקדיש לזה כמה שבתות ולהתחרות איתי ראש בראש. לכן, השיווק פה הופך לקריטי ולא יכולות הקידוד או ניהול המוצר.

זו הזדמנות למנהלי שיווק, אבל עבור אנשי תוכנה, זה יכול להיות אתגר (וגם הזדמנות, תלוי איך מסתכלים על זה).


ברוכים הבאים לעולם ה-Vibe Coding

אני נכנסתי להרפתקה הזו בסוף השנה הקודמת, עוד לפני שידעתי שיש לה בכלל שם. אבל, וייב-קודינג הוא השם החמוד שניתן לבניית מוצר מבוסס קוד ללא קוד כי את הקוד כותב עבורכם כלי AI. זה בעצם תרגול תכנות מחשב תלוי בינה מלאכותית שבו אדם מתאר בעיה בכמה משפטים כהנחיה למודל שפה גדול (LLM) המכוון לקידוד. ה-LLM מייצר תוכנה, ומשחרר את המתכנת מהצורך לכתוב ולבצע ניפוי באגים בקוד הבסיסי. זה אומר בפשטות, שאפשר לתאר בשיחה (קולית או כתובה), בשפה טבעית מה שרוצים ליצור, והמודלים מקודדים את זה למוצר, מבלי כתיבת שורת קוד אחת. את המונח הזה קבע בסה"כ לפני חודש Andrej Karpathy  (מייסד שותף של OpenAI ומוביל ה- AI לשעבר בטסלה), והוא טוען שכאן טמון עתיד הפיתוח.


ברור שמדובר בצורת עבודה חדשה ולא תמיד הכלים מתקנים עצמאית את הבאגים כמו שצריך אבל יש לא מעט כלים משלימים שעוזרים לתקן את הבעיות מבלי הצורך בגורם אנושי טכני שהיה הכרח בעבר. כיום, רוב המוצרים שנוצרים ממלאים צרכים ספציפיים מאוד, כלומר, אין כאן המון פיצ'רים ויכולות, אבל אנחנו בנקודה בזמן אבולוציונית ולדעתי, כבר בעוד חצי שנה-שנה, נהיה במקום לגמרי אחר (לכן, אני ממש ממליצה לכם לשחק עם זה גם!).


הוייב-קודינג הוא לא רק כלי לחובבנים לבנות כלים לשימוש עצמי או המוני. בתחילת החודש, Y Combinator האקסלרטור המוצלח ביותר בעולם, דיווח כי רבע מהסטארט-אפים במחזור האחרון שלו, הציגו קוד שנוצר ב-95% ע"י בינה מלאכותית. כלומר, הכלים האלה משמשים כמאיצים מטורפים בחברות שרוצות לזוז מהר.


החסרונות

אנשים כמוני לא באמת מבינים את כל האפשריות העומדות בפנינו במוצר. היכולת שלי לתקן באגים, להשביח מוצר או לייצר מוצר מאוד-מאוד איכותי, מוגבלת ויש מצב שאצטרך איש מקצוע "אמיתי" כדי לתחזק את המוצר שלי ממש בקרוב.

גם אני מסכימה שיכול להיות שזה דווקא יהיה ה-MVP המעולה של המוצר המוגמר, ולא הדבר עצמו ובכלל לא בטוח שבמפגש עם השוק זה יהיה חזק מספיק ליוצרת כמוני שלא באה מעולם הפיתוח.

עם זאת, אין לי ספק שכבר היום אפשר למכור את המוצרים האלה.

ושנה מהיום? אני חושבת שנהיה במקום לגמרי אחר.

כלי AI מובילים לכתיבת תוכנה ללא קוד - נסו לפחות שניים, זה מדהים כמה שזה אינטואיטיבי


הזדמנות בעולם השיווק - חזרה ל-B2C

רוב מוצרי הוייב-קודינג שאני רואה מציגים תוכנות עבור הקהל הרחב, כלומר מודל B2C. לי זה ברור שאנחנו נכנסים לעידן בו יזם או יזמת עצמאיים יכולים להגיע לבד למקומות בהם צוותים מוכשרים יותר לא הגיעו בעבר. אבל, כתוצאה מהתהליך הזה, קורה עוד שינוי - שינוי טקטוני בעולם השיווק.


אם בטק הישראלי עד עתה, מנהלי שיווק התמקדו בשיווק B2B בגלל ריבוי תוכנות ה-SaaS, אני צופה שעם התחזקות מגמת הבילדרים, תהיה דרישה גדולה יותר למנהלות שיווק B2C וגם זליגה של מנהלות שיווק מתחומים מסורתיים שמשווקות לצרכנים (נגיד, מנהלות שיווק בשטראוס), לתחומי טק שיצטרכו את כישוריהן מול צרכנים. פעם המעבר הזה ממסורתי לתוכנה היה בלתי אפשרי, היום כשמוצרי תוכנה הופכים לקומודיטי, זה ממש יתבקש.

המעבר לעבר ה-B2C מגיע דווקא משחקניות הטק הגדולות - חברה כמו OpenAI לא הייתה יכולה להגיע לכאלה מכפילי רווחיות בזמן כזה קצר אם הייתה מוכרת רק לחברות ענק ולו בגלל שיש 7 מיליארד אנשים והרבה פחות ארגונים גדולים בעולם.

היזם הסולו/אינדי/בילדר שיושב היום בבית ומייצר מוצרי בוטים מתוחכמים ומיקרו סאאס כבר לא מייעד אותם רק לחברות אלא אל כולנו, העם הפשוט, ומבחינה שיווקית זה לא פחות מאשר מפץ והטיית המטוטלת קצת יותר לעבר עולם הB2C.


כל מי שניהלה שיווק B2C ונאלצה לעבור בשוק הישראלי ב- B2B (כי זה מה שמשקיעים ישראלים אוהבים), יודעת באיזו "תרמית" מדובר - אין בשיווק לארגונים קמצוץ מהיכולות השיווקיות הנדרשות עבור שיווק לצרכנים - האפילאייט, הגרילה, הRTM, המשפיענים, עשרות סוגי הקמפיינים, השותפויות, החשיבה האמיצה שלא לומר הנועזות, הזיהוי איפה פוגשים את הלקוח, ההבנה הפסיכולוגית במה שמטריד אותו ועוד ועוד (ולכן אני אגב ממליצה לכל הלקוחות שלי שגם אם המוצר שלהם לגמרי בשוק הארגוני, לחפש מנהלת שיווק שעשתה B2C - היא בוודאות תביא פתרונות שמנהלת B2B לא חלמה עליהם, הפוך אגב, זה לא בטוח יעבוד).


במוצרי הוייב-קודינג ובמיוחד באלו מבוססי היזם האחד, החסם הטכנולוגי כאמור לא ממש גבוה, ולכן דווקא כאן השיווק חשוב ממש. הייתי אפילו מסתכנת ואומרת שהוא יותר חשוב מהצד הטכני. כמו יזמי איקומרס, גם כאן, השיווק חוזר להיות ממש נחוץ (תחשבו נייקי או אפל עם או בלי שיווק, יש מצב שיהיו כאלה יותר גם בסטרטאפים!). אז, אם אתם מנהלות ומנהלי שיווק B2C - בוקר טוב! זה הזמן שלכן לפרוח ולחפש איך לשווק מיזמי סולו, ולחזור להפעיל את הצד היצירתי שהיה כל כך חסר לכם עם ה-B2B המוגבל גם אם אתן מגיעות מעולם השיווק שלא נגע עד היום בטק (אבל מוכנות ללמוד מהר).


השפעות אפשריות של הוייב-קודינג

  1. אינפלציה של מוצרים שיפתרו את אותה הבעיה: אם אני יכולה לבנות ללקוחות שלי מוצרים שפותרים להם בעיות, גם הם יכולים לבנות בעצמם, הם יכולים למצוא בדוק עוד הרבה כלים מתחרים , וגם יועצים אחרים יכולים לבנות להם, בדיוק כמוני.

  2. בניית פתרונות אישיים לבד: כצרכנים, יכול להיות שבכלל לא נבחר לשלם על מוצר שפותר לנו בעיה, אלא נעדיף לבנות אותו בדיוק עבור הצרכים שלנו.

  3. בניית פתרונות אישיים מותאמים כחברות: אם אני היום חברה גדולה שיש לה הוצאה חודשים גדולה על מנוי מסוים, למה בעצם שלא אפסיק לשלם על מוצרי סאאס B2B ואעדיף ליצור מוצר פנימי בעצמי בעלות קטנה יותר ובהתאמה גדלה יותר? ראו פה בהמשך מקרה קלרנה וסיילספורס.

  4. שיתוק המנתחים (Analysis Paralysis): מרוב מוצרים, רובנו פשוט לא נבחר ונדבק רק במה שאנחנו מכירים. מה אנחנו מכירים? מותגים!

  5. עליית חשיבות השיווק: מי שינצח בעולם עם ריבוי מוצרים לצרכנים הוא לא בעל הקוד או המוצר הטוב ביותר, אלא מי שיבנה וישמר מותג חזק יותר.

  6. יתעמק הפער בין מוצרי מדף מהירים של הוייב-קודינג (פאסט-פוד כאלה) לבין מוצרים "טכנולוגיים אמיתיים" מבוססי טכנולוגיה עמוקה (Deep Tech).

  7. שינוי במודל הקרנות הקיים: קרנות ההון סיכון בשלבי ארלי-סטייג' יצטרכו לבחור את השדה בו הן משחקות באופן מדויק יותר - או שאתן חברות פאסט-פוד או שאתן חברות דיפטק. היום בישראל, יש הטיה גדולה להשקעה במיזמי B2B של SaaS, זה הולך להיות מאתגר למצוא את הסאאסים עם הטכנולוגיה העמוקה, השוק בישראל מוכר מוצרי פינטק, סייבר ותוכנות ארגוניות בעיקר, יכול להיות שזה הזמן להיכנס לתעשיות עתירות ידע אחרות/נוספות.


האתגר הגדול של המתכנתים היום (וגם ההזדמנות!)

כשכתבתי לפני כמה שבועות את הפוסט הזה בלינקדאין, קיבלתי קיתונות של האשמות ועצבים. לא זוכרת שעצבנתי כל כך הרבה אנשים בזמן כזה קצר מעולם, אז כנראה שזה נגע בעצב חשוף.

כמעט 100,000 איש נחשפו לפוסט וכמה מאות הגיבו שאני בעצם לא מבינה כלום ומדובר בקפיצה למסקנות. חייבת להודות, שלא ממש השתכנעתי למרות שממש ניסיתי.

על מה מדובר?

על הגרף הזה שמראה שמשרות מפתחי תוכנה בארה"ב ירדו ב-70% (בהשוואה לשיא שלאחר הקורונה, נתונים כלכליים של הפדרל רזרב - FRED). אמרו שקשה לקשור את הירידה בדרישה למתכנתים למהפכת ה-AI בקורלציה ישירה, אבל זה בדיוק מה שאני חושבת, במיוחד כשאנחנו יודעים שיש לא מעט חברות כמו מיקרוסופט שפיטרה השנה 10K מתכנתים וסיילספורס שהורידה את גיוסי המתכנתים ב-30% השנה בגלל כניסת כלי ה-AI.

האמונה היא שמערכות AI הפכו את המתכנת הממוצע ליעיל יותר, ומאפשרות לו לכתוב קוד הרבה יותר מהר ולכן, המשמעות היא שמתכנת יחיד יכול כעת לעשות את העבודה של מספר מתכנתים, מה שבעיניי, כנראה גורם להפחתת ביקושים במתכנתים חדשים ואת פרסומי הדרושים בהתאם.

בעיניי, אם אתם מתכנתים ומתכנתות ועוסקים בפיתוח, זה הגרף שצריך להדיר שינה מעיניכם בימים אלה.

מנכ"ל NVIDIA שכבר המליץ לנו להפסיק לשלוח את הילדים למגמות תכנות והנה, זה כבר קורה (אצלנו בבית אגב, דברנו על זה עם הגדולה שבסוף ויתרה על מגמת תכנות). מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן, אמר שעד לסוף השנה הנוכחית (2025), המתכנת הטוב ביותר בעולם לא יהיה אדם כי בינה מלאכותית יכולה לעבוד 24X7 בשבריר מהעלות של כל מתכנת אנושי וגם מנכ"ל Stability AI לשעבר, Emad Mostaque, מעיד שכבר כיום, בינה מלאכותית טובה יותר ממתכנתים הודים במיקור חוץ, וכי ברור לו שבינה מלאכותית עלולה להשפיע קשות על עבודתם של המתכנתים ההודים.

חושבים שזו מגמה שתישאר רק בהודו? לא נראה לי.


לטעמי, המתכנתים וגורמי הפיתוח שכן יישארו יהיו הטנרים והטנריות (x10) - האנשים האלו שכבר קודם ידענו שהם עושים עבודה של כמה אנשים. כולנו יכולים לזהות אותם בכל חברה - אלו האנשים שיודעים לסגור את הפינה ואלו האנשים שידעו לקחת את כלי ה-AI החדשים ולעשות איתם כל כך הרבה דברים, ש"בזכותם" מעסיקים יוכלו לשחרר את כל המתכנתים הרגילים הביתה.


יצאתי מכאן לשלוש מסקנות

1. מתכנתים ומתכנתות ג'וניורים - הולך להיות קשה לכם להיכנס לשוק ולהתחרות בכל אותן מתכנתים שהכפילו את כוחם. תצטרכו לעבוד קשה יותר ומהר יותר כדי לא למצוא שהוחלפתם ע"י בוט או וייב קודינג או לחפש קריירה אחרת. יכול להיות שגם השכר שלכם יישחק.

2. אם את ואתה כבר עוסקים בתכנות - עצתי, תהיו טנרים ותלמדו טוב טוב איך ה-AI יכול להשאיר דווקא אותך בג'וב היומי ומעבר לו.

3. מתכנתים ומתכנתות עם חשיבה מתקדמת - יכול להיות שהגיע הזמן למצוא דרכים להכנסה נוספת עם ה-AI - אין שום סיבה שלא תהיו בילדרים ותבנו חברות שלכם למוצרים חדשים (ראו סעיף קודם).


אני יודעת שיש לא מעט מתכנתים שם בחוץ שיחשבו שזה טרנד חולף, או כירידה בכוחה של Indeed כרשת לפרסום משרות,

אבל בעיניי, אין לאף אחד היום פריווילגיה לחשוב שהמשרה שלו בטוחה אם הייתי מפתחת, הייתי דואגת למצוא כבר אתמול, מה עוד אני מביאה לשולחן מלבד קוד.


האתגר הגדול של Salesforce הוא ההזדמנות הגדולה של Klarna

לפני שנה כבר כתבתי על זה שחברות שמוכרות מוצרי תוכנה לארגונים יכולות להיות בבעיה גדולה כי לא רחוק היום בו ארגונים יעדיפו פשוט לייצר לעצמם מוצרים במקום לשלם עלות חודשית למוצר חיצוני. מה הטעם למשל לחברות גדולות לרכוש מאות מנויים מסלייספורס, אם בשבריר מהסכום הן יכולות לייצר ממשקי ניהול לקוחות מותאמים למידתן בתוך הבית?

הרבה אנשים התווכחו איתי אז, אבל הנה, אנחנו רואים את הניצנים הראשונים כבר קורים.


קלרנה (שכתבתי עליה גם בעבר כאן והיא הקייסטדי שלי ללא מעט תהליכי השבחה), ממשיכה לעשות בית ספר של AI לחברות בעולם. בחודשים באחרונים הודיעה החברה שפיתחה מערכת AI פנימית משלה שעזרה לה לבטל את החוזה שלה עם Salesforce CRM. המהלך הוביל להחלפת 700 עובדים במשרה מלאה בבוטים המחוברים למערכת ניהול לקוחות פנימית ולחסכון של כ-40 מיליון דולר בשנה. אגב, איך הם עשו את זה בקלרנה? באמצעות ChatGPT וגם Cursor (כן, כלי וייב-קודינג!)


המלצות השבוע

כלי מעולה לניהול צוותי מכירות של גלעד קומורוב וקרן הורייזן קפיטל

סטרטאפ ללא מכירות משול ל"אזהרת עסק חי" - אזהרה מכובסת של רואי חשבון בדוח השנתי לכך שהסטרטאפ שלכם גוסס. לכן, זה קצת מפתיע שלא מעט מנכ"לים לא בונים נכון את צוותי המכירות שלהם ולא מתמרצים אותם בצורה נכונה שתביא לגדילה מהירה.

תוכנית עמלות מובנית נכון של חשבון לקוח  Enterprise Account Executive (AE), היא זו שתעשה לכם סדר בין התנהלות אקראית, לא מחושבת ולא צפויה, לבין לשיטה במנוע מכירות ברור ומסדור שיעזור לכם גם לשלוט טוב יותר בעניינים, גם להגביר מוטיבציה אצל הצוותים והכי חשוב - להגיע לסקייל מהר ואיכותי יותר.


ממליצה לכם לעקוב אחרי גלעד קומורוב, קולגה ואחד ממומחי ה-GTM הטובים ביותר לסאאס שם בחוץ וגם לקרוא ולהוריד את הטמפלט המוכן לעבודה שהכין עבור Horizon Capital (גילוי נאות, אני גם יועצת שלהם), כאן.

תוכלו אגב, למצוא עוד כלים מוכנים לעבודה להורדה בחינם באתר הקרן כמו מצגת משקיעים, תקציב, כלי שיווק ומכירות ועוד - ממליצה להיכנס לכאן לחפש.


חולצות לחובבי אופנת ה-AI

חולצות לגיקים מושבעים, וכן, יש כבר ליין חדש של חולצות וייב-קודינג https://www.artificial-intelligence.store/


למי שרוצה לדעת עוד על וייב-קודינג

  1. וייב-קודינג בפודקאסט "בזמן שעבדתם"


  1. השיחה הזו היא השיחה הכי מדוברת השבוע בטוויטר


  1. רוצים גם לבנות מוצר ולא יודעים איך עושים את זה? הנה Matthew Berman מראה צעד אחרי צעד איך עושים את זה


  1. המדריך המלא לבניית מוצרי וייב-קודינג של Peter Wong.


רוצים לשמוע על הדברים ישר כשהם יוצאים? מוזמנים לעקוב אחריי בלינקדאין כאן


בינתיים, שבוע טוב וחג פורים שמח!

רויטל

Komentarze


© Revital Kremer, 2024

bottom of page