top of page
תמונת הסופר/תרויטל קרמר

הסיפור של Linktree: איך ממציאים קטגוריה ומגיעים למיליוני משתמשים עם טכנולוגיה מינימלית?


תעודת זהות:

שם החברה: Linktree

שנת הקמה: 2016, מלבורן, אוסטרליה

מייסדים: Alex Zaccaria, Nick Humphreys and Anthony Zaccaria

שווי: 1.3 מיליארד דולר

השקעות: 165.7 מיליון דולר עד היום, בשלושה סבבים (C)

מוצר: תוכנה המאפשרת בלינק אחד למשתמשיה לשתף עמוד עם קישורים שונים למגוון מוצרים ושירותים


מה הסיפור?

הסיפור שלנו מתחיל עם אלכס, בחור צעיר מאוסטרליה שכמו יזמים רבים שאנחנו מכירים, החליט לנשור מלימודיו באוניברסיטה בשנת 2007 לטובת פתיחת עסקים משלו. במשך כמה שנים הוא פתח וסגר עסקים שונים (ודי כושלים) עד שהקים את Bolster - סוכנות דיגיטלית די מוצלחת לניהול פעילות אונליין של מוזיקאים ומשפיענים בתחום המוזיקה. לחברה הוא גייס את אחיו אנתוני וחברו הטוב ניק ושלושתם מאז לא נפרדו.

Alex Zaccaria, Nick Humphreys and Anthony Zaccaria (PR)

כחלק מעבודתם השוטפת בסוכנות, ניהלו אלכס, ניק ואנתוני את חשבונות האינסטגרם של לקוחותיהם בתחום המוזיקה - להקות, יוצרים ומנהלי פסטיבלים. ככל שעבדו יותר מול אינסטגרם, הבינו שיש להם בעיה גדולה ויומיומית - לא היה להם מקום ייעודי בפרופיל לקדם את כל הפעילויות של האמנים, כי אינסטגרם מגבילה כל פרופיל ברשת לקישור לינק חיצוני אחד ויחיד תחת ה-Bio שבראש הפרופיל.

הבעיה הזו הייתה חמורה במיוחד אצל המוזיקאים. היה קשה להם להבין איך יכול לינק אחד להספיק כדי לפרסם מועדי הופעות שונים, כתבות יח"צ, קידום רכישת מרצ'נדייז, הפנייה לאתר, ליוטיוב, לסטרימינג של המוזיקה ולרשתות חברתיות אחרות. לא היה להם פשוט לקדם מכירות ולהרוויח כסף עבור לקוחותיהם בניהול עמודי הרשתות החברתיות וזה היה ממש לא חכם בעיניהם לתעדף תמידית מה יותר חשוב לאמן כרגע ובמקביל לוותר על כל נכסיו הדיגיטליים האחרים.

כשראו השלושה שהבעיה חוזרת על עצמה כמעט בכל פרופיל של ידוען שניהלו, הרגישו שהם חייבים למצוא פתרון שיקל על העבודה השוטפת שלהם. לכן, הזמינו מפתח תוכנה שימציא להם פתרון בדמות עמוד נחיתה חיצוני בו ניתן לעדכן את כל הלינקים שרוצים. לקח למתכנת שש שעות עבודה בלבד, כדי ליצור את אב הטיפוס הראשון לפתרון - מעין עמוד נחיתה או מיני-אתר בעל עמוד אחד בו יכולים משפיענים ויוצרי תוכן לשתף תוכן בין פלטפורמות וכל זה באמצעות הפנייה לקישור אחד. הרעיון היה פשוט - יוצר התוכן מפרסם בכל פלטפורמה שירצה רק לינק אחד ממנו יכולים עוקביו להגיע לכל החומרים שברצונו לקדם. למוצר קראו Linktree, מעין "עץ של קישורים" המסתעף ומציג את כל התכנים של היוצר בתצוגה פשוטה של עמוד אחד.


התוכנה שנבנתה ב-Bolster בכלל לא הוגדרה כמוצר stand alone, זה היה רק פרויקט צד שנועד להקל על העבודה השוטפת של כולם בסוכנות. אף אחד לא הבין בהתחלה שנוצרה אפשרות עסקית חדשה לחלוטין ושאלכס, אנתוני וניק ממש בקרוב יוותרו על עבודתם בסוכנות הדיגיטלית ויותר מכך, שהם בעצם יוצרים קטגוריה עסקית חדשה לראשונה בשם "Link in bio" - דפי נחיתה המקושרים בלינק אחד, מותאמים לנייד ומכילים מספר אינסופי של קישורים חיצוניים. מהר מאוד, הדפים האלה הפכו לנכסי הנדל"ן הדיגיטלי הנחשקים ביותר באינסטגרם ובטיקטוק.

החיבור בלינק לעמוד חיצוני, נתן למפרסמים אפשרות למנף את העוקבים שלהם כדי לבנות אימפריות עסקיות מתוחכמות הכוללות מרצ'נדייז, חסויות וחשיפה למוזיקה חדשה וכיום, מעריכה חברת ניתוח הרשת Parse.ly שהקישורים של Linktree אחראים לכמעט 50% מהטראפיק של קישורי ה-link-in-bio באינסטגרם (!).


תחילה, המשרד קידם את הפתרון רק ללקוחותיו, אך החדשות התפשטו במהירות, ועד מהרה, למרות שהמוצר לא פורסם בכלל, היו להם בערך עשר הרשמות בכל יום באתר הסוכנות. לאחר שבוע, מספר המצטרפים הכפיל את עצמו וככל שעלה הביקוש, הצוות התכוון לבדוק את השטח קצת יותר לעומק ולהשיק את ה-Linktree באופן רשמי. אבל, לפני שהם הספיקו, משפיען מקומי אסיר תודה דאג לכך עבורם. כך, ביום בהיר אחד, ללא פרסום כלל, Linktree קיבלה 4,000 הרשמות נוספות במערכת. מאז אגב, מספר הנרשמים היומי לא ירד מתחת ל-800 בכל יום (ובימינו כמובן, גבוה משמעותית). הפרויקט הצדדי גדל בהדרגה ובשנת 2018, המייסדים החליטו להפריד בין שתי החברות ולהתמקד בהגברת מאמצי הפיתוח בחברה החדשה (סוכנות Bolster אגב, עדיין פעילה ומצליחה עם למעלה מ-50 עובדים).



ככה זה נראה: הלינק באינסגרם של קטי פרי, מפנה לעמוד שלה ב-Linktree שם היא יכולה לעדכן כל דבר שתראה, כולל Jar לגביית טיפים מהמעריצים



עד קיץ 2019, למעלה משלושה מיליון משתמשים פתחו חשבונות ב-Linktree וזה היה מדבק באופן ויראלי כי כל הרשמה של משפיען גררה אחריה מאות אחרים (למשל הצטרפותה של כוכבת הפופ אלישיה קיז הביאה עשרות אלפי משתמשים חדשים בין לילה). עם זאת, לקח עוד שנה ורק בשנת 2020, Linktree ממש התפוצצה. הצטרפות המקרים של התפשטות TikTok, בשילוב עם מיליוני האנשים הצפונים בביתם בשל מגפת הקורונה, הביאה לצמיחתם של מיליוני יוצרי תוכן חדשים שהחלו לפעול ברשתות החברתיות וחיפשו דרכים חדשות להתפרנס מעשייתם. גם תנועת (BLM (Black Lives Matter שגברה באותה השנה, פרסמה בכל מקום את הלינק של Linktree והפיצה את הבשורה בקרב קהלים אחרים.


ההצלחה באותה השנה עזרה מאוד לגיוס 10.7 מיליון דולר בסיבוב A. החברה צמחה במהירות מ-10 ל-50 עובדים במהלך תשעת החודשים הבאים ומספר המשתמשים עלה ל-8 מיליון איש. שישה חודשים בלבד לאחר הגיוס הזה, כבר הושקעו בחברה עוד 45 מיליון דולר.

סלבריטאים כמו סלינה גומז, ארנולד שוורצנברג וחברות מובילות כמו HBO, איב סן לורן Garnier, Shopify, HBO, Wix, Zapier ו-YSL וגם מועדוני ספורט כמו שיקגו קאבס, לוס אנג'לס קליפרס וקליבלנד קאבלירס נרשמו כולם ל-Linktree ופרסמו את הלינקים בכל עמודי הביו ברשתות החברתיות שלהם, מה שהביא ליותר משתמשים לבדוק מה זה בדיוק הלינק הזה ולגידול של הלקוחות ל-12 מיליון איש תוך מספר חודשים בלבד.


הוויראליות של המוצר הייתה פנומנלית ולא הצריכה שום פרסום או עבודה שיווקית מצד החברה, הספיק שחברות ויוצרים פשוט השתמשו בלינק למטרותיהם ושקהל העוקבים ילחץ ויגיע לעמודים שלהם ב-Linktree. החיבור ללינק ייעל את המוניטיזציה עבור כל מי שמכר משהו אונליין ואפשר למשפיעני מדיה חברתית, יזמים וארגונים לשתף, למכור, לאצור ולבנות את עסקי האונליין שלהם בצורה קלה ומהירה יותר.

חיבור למגה-טרנד של עליית כלכלת היוצרים (Creator economy)

אנחנו חיים בעידן משוגע בו כל אדם מהשורה יכול לפתוח לעצמו פרופיל ברשתות החברתיות ולחלוק עם קהל עוקביו כל מה שירצה וחלקנו אף יודעים לעשות מזה כסף. כלכלת היוצרים שהתחזקה בשנים האחרונות, נותנת לכל אחד מאיתנו את האפשרות לעשות כסף מהכישרון או היצירתיות שלו וזה יכול להיות פשוט הכל: מוזיקה, גיימינג, רכילות, אופנה, פתיחת מוצרים חדשים, איפור, ריקוד, מתיחות, שיפוצים או סתם צילום חי (ברודקאסט) של מה שלא יהיה - אם יש לכם מספיק עוקבים, תוכלו כנראה להמיר את זה בכסף.


לפי ההערכות, יש כיום יותר מ-50 מיליון יוצרי תוכן בעולם, רובם פעילים באותן הפלטפורמות (בעיקר טיקטוק ואינסטגרם) וחלק גדול מהם כבר מצא דרך לעשות מזה כסף ולסגור עסקאות של שש ספרות על בסיס קבוע. מדובר כאן בתעשייה שלמה שצמחה בשנים האחרונות והיא כאן להישאר עם אתגרים חדשים שהיא מציבה בכל מה שקשור למוניטיזציה, פרטיות, התמודדות עם אלימות וחשיפה למין, פרסום פייק וגזענות ואפילו עם השפעה על סדר פוליטי וחברתי (תחשבו כמה קל להוציא היום אנשים לרחוב עם מחאות שהתחילו ברשת, יחסית למה שהיה לפני עשור או שניים). Linktree עוזרת לכולם - יוצרי תוכן, משפיענים, מוכרים בזירות אונליין, סלבס ומובילי דעה וגם לחברות מסחריות רגילות, לנהל את הנוכחות הרשתית שלהם בדרך חכמה ויעילה שתניב להם מזומנים.


קלות השימוש במוצר

השימוש ב-Linktree פשוט בצורה יוצאת דופן, אפילו ילד בן שמונה יכול לפתוח חשבון תוך מספר דקות. לאחר הגדרת החשבון (שם משתמש, דואר אלקטרוני וסיסמה בלבד), תקבלו כתובת URL ייחודית של Linktree המבוססת על שם המשתמש שהגדרתם וזהו, אפשר להשתעשע קלות בעיצוב (ברמת שומרי מסך בנייד) ולהעלות לינקים שאתם מעוניינים שקהל העוקבים שלכם יאתר.

אין התחייבויות, אין טפסי הסכמה ופרטיות ארוכים ולא מציקים אחרי ההרשמה באינספור אימיילים, פלא שיש כל כך הרבה נרשמים?

ניתן להתאים את דף Linktree לכל מה שהמפרסם רוצה לשתף בעשרות אינטגרציות מקוריות המאפשרות למשתמשים לשתף תוכן מפלטפורמות כמו Facebook, Pinterest, Twitter, TikTok, YouTube ועוד, למכור ולאסוף תשלומים באמצעות GoFundMe, PayPal, Shopify או Venmo, לבנות רשימות אימייל או SMS, לשתף מידע חשוב באמצעות קבצי PDF, לשמוע מוזיקה, לקנות באמזון ועוד ועוד.

העמוד שתצרו לעצמכם מינימליסטי מבחינה עיצובית אבל ניתן להעלות בו כל קטגוריה שתחשבו עליה וזה גם סוד הקסם שלו - הכל נגיש, בלי הסחות דעת ומתעדכן בזמן אמת.


איך זה שלינק אחד קטן כל כך מצליח? פתרון רוחבי ואחיד לקהלים מגוונים

פתרון לסוחרי אונליין

הרגלי הרכישה שלנו משתנים ואם בעבר היינו "מגלים" מוצרים חדשים בפרסומות בטלוויזיה, באנרים באינטרנט ובשילוט חוצות, חלק גדול מאיתנו מגלה כיום מוצרים חדשים ברשתות החברתיות בכלל, ובדפי אינסטגרם והטיקטוק בפרט וכל מנהלת שיווק תדע לומר שמשפיענים, הפכו כבר מזמן למרכיב העיקרי בקידום המותג והמכירות שלה. בנוסף, עליית מגמת הרכישות אונליין (שהתחזקה מאוד בקורונה כמובן) הביאה לעלייה מטאורית בשיווק השותפים הישן והטוב (Affiliate) - אנשים פרטיים ומפרסמים גדולים מקבלים עמלות עבור קידום מוצרים והמלצות אונליין, כשהם משתמשים בעיקר בפרופילים שלהם (ושל אחרים) ברשתות החברתיות, שם הם מפנים לעמוד מכירה בזירות המסחר העולמיות הגדולות (אמזון, איביי, עליבאבא, אתרי חברות וכו').


כיוון שאת העמלה עבור הרכישה ואת המסחר בכלל, לא ניתן לדרוש ישירות מאינסטגרם ומטיקטוק, אותם סוחרי אונליין צריכים להפנות את העוקבים שלהם לדפי נחיתה של צד שלישי. כאן Linktree (ומתחרותיה הרבות יש לומר) נותנת פתרון מדויק עם קישורים לכל המוצרים העומדים למכירה, באופן המאפשר מעקב ומדידה.

ל-Linktree יש אינטגרציות עמוקות עם אמזון ולמעשה, כמעט מיליון חשבונות Linktree מפנים היום מהפרופיל שלהם לקישורי אמזון ישירות מהפרופילים שלהם בטיקטוק ואינסטגרם. הפתרון משמעותי מאוד גם עבור מנהלי שותפויות הפעילים ב- TikTok, כי לרשת עדיין אין תוכנית משפיענים פעילה עם אמזון. כלומר, גם פרופילים בטיקטוק צריכים להפנות עוקבים לאתר צד שלישי אם הם רוצים להרוויח עמלות.

יחד עם זאת, יש סיכוי שפעילות Linktree בטיקטוק בסכנה כי לפי השמועות, בימים אלו, טיקטוק מתכננת להתחרות ראש בראש מול אמזון וליצור מערכת שרשרת אספקה ​​של מסחר אלקטרוני עצמאית ומתחרה. במקרה כזה, אני בספק אם יאושר החיבור של טיקטוק דרך Linktree ומתחרותיה עם אמזון או עם כל מערכות מסחר אחרת שאינה טיקטוק.

מוניטיזציה עבור יוצרי התוכן

כאמור, כל יוצר תוכן יכול ליצור לעצמו דרך Linktree מיני אתר מינימליסטי, ידידותי לנייד, הניתן לעיצוב באופן פרסונלי ודרכו להפנות לקישורים אחרים מכל סוג - קישורים לערוצים חברתיים נוספים, לקטעי וידאו, לדפי GoFundMe, לשירי Spotify, לרשימת אירועים והזמנת כרטיסים, לקטלוג מכירות מרצ'נדייז וכן הלאה. החיבור ל-Linktree משפר עבור יוצר התוכן את נראות האונליין בעמודים שלו ברשתות החברתיות (יש לינק אחד שמפנה החוצה לקידומים ורכישות במקום אינספור פוסטים של קידום מכירות) וגם את מעורבות העוקבים שמגיעים כולם לעמוד אחד שמרכז את כלל הפעילות של היוצר שהם אוהבים בזמן אמת. החברה משקיעה את רוב זמן הפיתוח שלה כיום על שיפור הממשקים עבור יותרי התוכן ואסטרטגית, זה עדיין הקהל החביב עליה מכולם.


פתרון לעוקבים ולצרכנים

בתור צרכנים, אנחנו יותר ויותר נתקלים בנעליים לרכישה, אוזניות ומה לא באינסטגרם או בטיקטוק, אבל כדי להגיע לרכישה או להמשך קריאה בנושא אנחנו חייבים ללחוץ על קישור של Linktree או על קישור Link in bio של חברה אחרת. Linktree יוצרת עבורנו העוקבים סוג חדש של חלון ראווה וקשר ישיר לכל מה שקורה אצל אותו יוצר תוכן או סוחר בכל רחבי האינטרנט. יש כאן קיצור דרך משמעותי אם יש אמן או חברה שאנחנו מעדיפים לקבל מהם עדכונים- אפשר להגיע ישירות לכל מה שמתעדכן בזמן אמת ולהיות תמיד עם יד על הדופק מבלי לשוטט במספר מקומות.


פתרון לסוכנויות פרסום ודיגיטל

הפתרון של Linktree מושלם גם עבור סוכנויות פרסום ודיגיטל (טחרי הכל, הפתרון המקורי נבנה עבור סוכנות כזו בדיוק). ארגונים וסוכנויות פרסום משתמשים בהרבה זהויות ובפלטפורמות חברתיות רבות (מכל מיני סיבות כמו מספר קווי מוצרים, מיקומים גיאוגרפיים שונים, צוותי ניהול של משפיענים וכו') וזה עשוי להקשות משמעותית על ניהול המדיה החברתית (קשה מאוד לנהל כל נכס דיגיטלי אם צריך להיכנס ולצאת מכל פרופיל ואתר נפרדים כדי לבדוק את כל ההודעות). Linktree חוסכת למנהלי הלקוחות שמנהלים את העמודים ברשתות החברתיות זמן ומאמצים רבים של ג'אגלינג בין חשבונות מרובים באופן קבוע, באמצעות שליחת כל פיסות המידע מכל הפרופילים והרשתות שלהם למקום אחד.


פתרון למובילי דעה ואקטיביסטים

קהל נוסף שמשתמש ב-Linktree מעבר ליוצרי תוכן וסוחרים אלקטרונים הוא אקטיביסטים ומגייסי כספים שמשתמשים בלינק ובמיני-אתר כמרחב פופולרי לגיוס כספים, עזרה הדדית וקידום פעילות אקטיביסטיות. מה שהתחיל ככלי למוזיקאים סוחף כיום את כלל מובילי הדעה במגוון אינטרסים ולא רחוק היום בעיניי בו Linktree וחברותיה ישמשו ככלי לגיוס פעילים וכספים למועמדים פוליטיים.


גיוסי הון והתרחבות

גיוס ההון הראשוני שימש להרחבת הפעילות הגיאוגרפית של Linktree בעולם וגם להגדלת האפשרויות שמציע המוצר. השוק הראשון שטורגט והמשרד השני שנפתח היה בלוס אנג'לס כדי להיות קרובים יותר למשפיענים שהשתמשו או היו עתידים להשתמש ב-Linktree.

במאי 2021, השיקה החברה מענק של 250,000 דולר בשם Passion Fund בשיתוף עם Square (כיום Block) כדי לתמוך ביוצרים עצמאיים, פעילים ויזמים ובכך חיזקה אף יותר את היותה קודם כל, המקום העיקרי אליו באים אומנים ויוצרי תוכן משמעותיים.

שלושה חודשים לאחר מכן, ביצעה החברה את הרכישה הראשונה שלה, חברת Odesli (לשעבר Songlink) כדי להרחיב את היכולות הטכנולוגיות שלה להתאמת התוכן בפלטפורמה, יכולת שנתנה מענה במיוחד למוזיקאים לצבור אוטומטית קישורי מוזיקה, לשפר את הסטרימינג הדיגיטלי שלהם ולעזור למעריצים שלהם לגלות מוזיקה חדשה. הרכישה נתנה לחברה יכולת משמעותית להפוך ל-one stop shop בה ניתן לסייר, לרכוש מוצרים ולהאזין למוזיקה וסוף סוף לתת גם דרך קלה למוזיקאים להרוויח כסף מהאמנות שלהם.


לאחר הרכישה, נסגר שת"פ תוכן על פני 16 פלטפורמות של הזרמת מוזיקה מרכזיות (streaming) הכולל Apple Music, Spotify ו-YouTube. באמצעות יכולת התאמת התוכן החדשה של Linktree, המערכת מזהה ומציגה באופן אוטומטי את אותו שיר או אלבום בכל שירותי הזרמת המוזיקה כדי לעזור למעריצים להאזין לשיר שהם אוהבים בשירות המועדף עליהם. כל מבקר ב-Linktree זוכה לתוצאות סטרימינג המותאמות אישית למיקומו הגיאוגרפי, וכל אינטראקציות של העוקב עם תוכן מזוהה של Spotify במערכת מזכה את האמן בתשלום עמלה.


במקביל גם נבנתה היכולת לשלב באופן מקורי NFTs וארנקי בלוקצ'יין בקישורים, אפליקציה לנייד עבור אנדרואיד ו-iOS, ואפילו מיתוג מחדש של האתר כולו. בשנה האחרונה החברה ממשיכה להרחיב את הפונקציונליות שלה עם שותפויות אסטרטגיות וחיבור לתכונות תשלומים כמו PayPal, Spring Shopify, שלב שמקרב אותה יותר ויותר לעולם הפינטק ולשינוי המודל העסקי שיישען בעתיד כנראה קצת יותר על תעבורת הכספים במערכת.


בתמונה: חלק מהאפליקציות שניתן לחבר ל-Linktree (מתוך אתר החברה)


בחודש מרץ השנה (2022) הצליחו המייסדים לגייס 110 מיליון דולר נוספים לפי הערכת שווי 1.3 מיליארד דולר. כיום, התוכנה מאוד פופולארית (4.9 מתוך 5 בדירוג משתמשים), קלה מאוד לשימוש ואינטואיטיבית, בחברה עובדים כיום 265 אנשים (לפי לינקדאין) ובמוצר משתמשים יותר מ-30 מיליון איש. עלות התפעול של החברה מינימלית יחסית לחברות טכנולוגיות אחרות ולכן רוב ההכנסות הן רווח נקי וקל לה יותר להשקיע בפיתוח המוצר. עם זאת, גם על Linktree לא פסח המשבר העולמי והחברה פיטרה באוגוסט האחרון (2022) כ-50 מתוך 300 העובדים שלה וכמו שתראו בהמשך, עומדים בפניה לא מעט אתגרים המאיימים על עצם קיומה.


מודל עסקי

המודל העסקי הראשוני היה Freemium כלומר, השימוש במוצר הבסיסי בחינם אבל פיצ'רים נבחרים או מתקדמים, מוצעים בתשלום לפי בחירה. מתוך הנחה שאחוז מסוים מהמשתמשים במוצר בחינם ירכשו את השירותים הנוספים. ככל שהוכח הערך של המוצר, הבינו שאפשר להרחיב את המודל לשלושה מסלולים בתשלום (עם מוצר בסיסי בחינם) וכיום, יש כבר ארבעה מסלולים בתשלום חודשי עם הבדלים קטנים ביניהם (מסלול חינמי, מסלול למתחילים - 5$, מסלול פרו - 9$ ומסלול פרימיום - 24$). באופן כללי, מסלולי Pro ו-Premium, מכוונות יותר לעסקים ופחות ליוצרים ומשפיענים עצמאיים כי הן מכילות יותר אינטגרציות ודשבורד הדיווח השוואתי שונה. ההבדל העיקרי בין Pro ל-Premium, הניכר בתמחור, הוא שהאחרון מספק למנויים תמיכה פרסונלית של מנהל לקוחות מהחברה וכן זמני תגובה קצרים משמעותית של התמיכה.


הגרסה החינמית של Linktree מספקת למשתמשים פרופיל בחינם הכולל את כל התכונות הדרושות להם כשהם מתחילים. מבחינת החברה, אין כאן הפסד ממשי כי העלות השולית של הצטרפות של משתמש חדש היא די זניחה, כך שהחברה יכולה להרשות לעצמה אפילו מיליוני משתמשים שאינם משלמים עבור המוצר. למעשה, Linktree היא פלטפורמה ממש זולה לתחזוקה, לכן היא מייצרת הכנסה רבה בגלל בסיס המשתמשים הגדול שלה. החברה יכולה להרשות לעצמה לספק חוויה בסיסית בחינם כל עוד אחוז זעיר מהלקוחות משלם עבור אפשרות הפרימיום וזה יוצר גם בחוץ מאסה של משתמשים שמקלה על יוצר חדש שמתלבט, לבחור בלינק בו משתמשים כולם סביבו.


אותם משתמשים במסלול החינמי בעצם פועלים כערוץ שיווקי עבור Linktree והרבה פעמים, עצם החיבור שלהם בלינק והדיבור על המוצר, מחזירים את עצמם בגיוס אורגני של עוד ועוד לקוחות חדשים. בנוסף, חלק מאותם משתמשים עשויים בסופו של דבר להפוך ללקוחות משלמים ככל שיצליחו להגדיל את קהל העוקבים שלהם בפלטפורמות בהן הם פעילים. לאורך כל מסע הלקוח של משתמשי החינם ובהתבסס על עלייה בפעילות, הם יתקלו ביותר עסקאות up sale המכוונות אותם לשדרג את המנוי לעבר המנויים בתשלום.


לעניות דעתי, החיבור עם ספקיות התשלום מאותת על כך ש-Linktree כנראה תוסיף בהמשך גם ערוצי מוניטיזציה נוספים למודל העסקי הקיים. לדוגמה, מתן האפשרות ליוצרים לבנות מיני-חנויות משלהם בהן יהיה ניתן לשלם אונליין ואז Linktree פשוט תיקח אחוזי עמלה מכל מכירה המתקיימת בפרופיל.


המנוי חודשי מותאם לשלבי הבגרות בשימוש במוצר (אבל לא בהכרח צמוד אליהם), ועדיין, אין בעיה להשתמש בגרסה החינמית והיא מכסה את השימוש העיקר שנותנת החברה שהוא מיני-אתר/דף נחיתה חיצוני המכיל את כל הקישורים לפרסומים ומוצרים שרלוונטיים לכם, ללא הגבלה ועם עיצוב אישי מינימלי. ככל שתשלמו יותר על המנוי החודשי, יפתחו בפניכם יותר אפשרויות להתאמה אישית, ניתוח מפורט יותר של נתוני העוקבים ללא הגבלה, הרשמה לניוזלטר, הסרת לוגו Linktree, קישורים להפניה מחדש, חיבור ישיר לווצאפ ועוד.


ממש קל לפתוח חשבון ב-Linktree, אין בו פרסומות, והוא אינו מאחסן, אוסף או מוכר את נתוני המשתמשים לחברות צד שלישי וכאמור, השת"פ עם אמזון מאפשר גם למשתמשים להעלות את פרופיל החנות שלהם באמזון כקישור שותף (affiliate).

יש אפשרות גם לאקטיביסטים ליצור או לאמץ אייקונים לעידוד אג'נדה ספציפית (בזמן מחאת BLM למשל, Linktree אפשרה למשתמשים לאמץ אייקון 'תמיכה נגד גזענות', שהקפיץ בלחיצה כרטיסייה המקשרת למאמרים כדי להבין יותר את הגזענות, ארגונים לתרום להם ומקומות בהם התקיימה הפגנה).


אתגרים

1. שמירה על יציבות טכנולוגית ללא תלות למספר הלקוחות המשתמשים במוצר: בשנים הראשונות האתגר המרכזי של החברה היה טכנולוגי. שרת החברה קרס לא מעט פעמים בשל "פיקים" של משתמשים שהגיעו יחד בזמנים לא צפויים. זה כמעט ולא קורה היום, אבל בעולם בו עשרות אלפי משתמשים יכולים לחבור לשירות תוך מספר דקות בגלל ציוץ אקראי בטוויטר, החברה תמיד צריכה לשמור על גמישות טכנולוגית.


2. תלות ברשתות החברתיות: בשנת 2018 אסרה אינסטגרם על חיבור הלינק של Linkrtee לביו של הפרופילים אצלה. הסיבה הרשמית הייתה "שיבוש הסטנדרטים של הקהילה" שגרמה מיידית ל"צביעת" הלינק כאתר ספאם. האיסור הזה הביא לשיחות ממושכות בין הצדדים שבסופם דווקא השתפרו היחסים בין Linktree לאינסטגרם. כנראה עזרו לזה אלפי המשתמשים של Linktree שפנו למערכת התמיכה של אינסטגרם. למרות שבסופו של דבר האיסור בוטל ואינסטגרם התנצלה, בכל שנה מופצות שמועות שעוד מעט ייצא איסור על חיבור הלינק לפרופיל ולא מעט מומחי מדיה דיגיטלית שמפצירים בלקוחותיהם לזנוח את Linktree. שמועה נוספת גורסת שאינסטגרם מצמצמת חשיפת עוקבים פרופילים המקושרים לקישורי Bio חיצוניים כמו Linktree, אבל לא ידוע כמה יש לה אחיזה במציאות. כאמור, נכון למרץ 2021, אינסטגרם אחראית על כמעט 50% הקישורים שמובילים בסופו של דבר לLinktree ונשאלת השאלה מה קורה אם אינסטגרם וטיקטוק מחר מחליטות שהן פתוחות שירות דומה או שהן אוסרות על החיבור ללינקים חיצוניים שלא ברשות האומן? מה קורה אם באמת טיקטוק פתחת זירת מסחר עצמאית ותכוון לינקים חיצוניים רק אליה? האם מודל עסקי שנשען כולו על שתי חברות צד שלישי יכול להתקיים לאורך זמן? לצערי, ההיסטוריה מוכיחה שלא ממש.


3. מתחרים: אין לחברה חסם טכנולוגי או חסם במודל העסקי ולמעשה, מלבד חוזקו של המותג ונוחות השימוש, כל אחד יכול ליצר שירות מקביל ואכן יש לחברה עשרות מתחרים שנראים מאוד דומה ומציעים שירותים דומה. המתחרים הצמודים ביותר הםJotform Apps ContactInBio Shorby, bio.fm, Lnk.bio, Tap bio, EverLinks, Campsite ובעיניי, זו רק שאלה של זמן עד שחלקן יכרסמו בבסיס הלקוחות הנרחב של Linktree. כדי להמשיך ולהוביל בשוק, Linktree תצטרך כל הזמן לחפש שיתופי פעולה אסטרטגיים עם עוד ספקי תשלום וזירות מסחר ולהתרחב לשירותים בעולם המסחר אונליין כדי להמשיך ולהישאר רלוונטית. גם מבחינת שירות הלקוחות תצטרך החברה למצוא דרך מבדלת - לתת תמיכה טובה יותר והתאמת עיצוב טובה יותר לסוגי משתמשים שונים. העבר הקפיטליסטי מראה לנו שמי שהמציא קטגוריה בעבר לא נשאר שם כדי להוביל אותה לאורך זמן והתפקיד האסטרטגי המשמעותי ביותר של החברה לשנים הקרובות יהיה למצוא מה הערך המבדל שלה בשוק שהופך לצפוף יותר ויותר בכל יום (מוזמנים לקרוא כאן למה חדשנות טכנולוגית לא בהכרח תביא אתכם להוביל את השוק לאורך זמן).


4. שינויים בתעשייה: כמויות הנתונים האדירים שנוצרת על ידי אתרי מדיה חברתית, צמיחתם המהירה של פתרונות ניהול מדיה חברתית והתפתחות הרגלי השימוש בענן בקרב ארגונים קטנים ובינוניים, מביאים הזדמנויות ניכרות עבור חברות מדיה חברתית וספקי שירות.

מצד שני, מגבלות משפטיות ורגולטוריות והיעדר תקנים אוניברסליים מעכבים ומונעים את התרחבות השוק. יכול להיות מאתגר בשנים הקרובות עבור החברה לצמוח בכל הקשור לטיפול בדאטה הנצברת במערכת ומול רגולציות שונות בכל מדינה.


5. חסימה ומניעה של הפצת תכנים בעייתיים: זו בעיה משותפת לכל התעשיות המתממשקות עם עולם הרשתות החברתיות שגם כאן יאלצו להתמודד איתה מדי פעם. יחד עם הצמיחה הגדולה של Linktree בשנה האחרונה לדוגמא, הסתננו למוצר עמודים המקדמים עשרות עובדי ועובדות זנות וסוחרי מין אונליין. התברר שאותם משתמשים הציעו שירותי מין, שיתפו תמונות וסרטים בניגוד למדיניות החברה והחוק האוסטרלי. כמו כל פלטפורמה החשופה לקהל רב, גם Linktree תצטרך למצוא דרכים לנטר את התוכן המועלה בה ולהוריד תכנים פוגעניים, תכנים שקריים או תכנים המקדמים אלימות וגזענות, לפני שיגרם נזק מכל סוג. הרשתות החברתיות האחרות מלמדות אותנו שזה מאמץ יקר שלא תמיד עולה יפה ומעמיד את החברה בסיכון הן מבחינת המשתמשים והן מבחינת הרגולטור.


תוכניות עתידיות

שוק המדיה ברשתות החברתיות צפוי לצמוח ב-23.6% בשנה, מ-14.4 מיליארד דולר ב-2021 ל- 62 מיליארד דולר הכנסות בשנת 2028. חלק מהגורמים שצפויים להניע את צמיחת השוק כוללים התמקדות מוגברת בתחום האינטליגנציה התחרותית, כלים לשיפור חווית הלקוח, כלים להגברת מעורבות הלקוח במדיה חברתית באמצעות סמארטפונים וכלים הנותנים מענה טוב יותר לבדיקת הרווחיות פר השקעה (ROI) עבור כל אסטרטגית פרסום או מכירה ברשתות החברתיות.


הקונים מבלים יותר זמן ומבצעים יותר רכישות באינטרנט מאשר אי פעם, מה שמדגיש את הצורך של חברות ואמנים לפתח פרופילים עקביים בכל פלטפורמות המדיה החברתית ולהפוך אותם לניתנים לחיפוש נוח. Linktree שומר על הזמן על ידי אספקת רשת אמינה המייעלת את המידע החשוב ביותר לצרכנים ובמקביל מקלה על המסחר והאינטראקציה עבור החברות והיוצרים שמגיעים אליהם. Linktree התחייבה לבצע השקעות משמעותיות בהפיכת המסחר החברתי לפשוט יותר בסבב ההשקעות האחרון, כדי שהעוקבים יוכלו לבצע יותר עסקאות במינימום לחיצות על לינקים.


לסיכום, הסיבה המרכזית שהסיפור של Linktree מצא חן בעיניי היא דווקא בגלל הפשטות שלו ובגלל שזה סיפור שמנוגד לכל מה שאנחנו מכירים לגבי בניית סטרטאפים. מלמדים אותנו שצריכים פתרון טכנולוגי פורץ דרך, שצריכים חסמים תחרותיים, שצריכים לתכנן מהלכי GTM אסטרטגיים והנה, חברת יוניקורן עם מוצר וחברה שכאילו נבנו "על הדרך". שלושה אנשים שניסו לעשות כהלכה את עבודתם, התבאסו ממשהו שלא עבד כמו שהיו רוצים, מצאו לבעיה פתרון מהיר שעבד והפתרון הזה עף ברוח ונדבק לכל מי שנמצא בדרכו ובסופו של דבר הכריח אותם לבנות סביבו חברה. חלום!


מדברים איתנו הרבה על חיפוש בעיה גדולה מאוד שמצריכה פתרון, אבל לפעמים הבעיה פשוט נמצאת שם כל הזמן ורובנו פשוט לא מתייחסים אליה. מה מציק לכם מאוד בעבודה השוטפת שלכם? האם יש עוד אנשים שסובלים מאותו הדבר? איך תוכלו לפתור את זה?


כמעט כל סטרטאפ שעבדתי בו (ואיתו) פיתח איזשהו כלי מקצועי לשימוש פנימי שלו, מעין קיצור דרך שיעזור למערכת לרוץ טוב יותר, לתייג את הדאטה בצורה מהירה יותר, להריץ איזו גרסה באופן יעיל יותר. מה היה קורה אם היינו משחררים את פרויקט הצד הזה לצוותים אחרים שמתמודדים עם אותו הדבר שם בחוץ? מסתבר שככה קמו כמה מהחברות הטובות ביותר שאנחנו מכירים היום. הנה רשימה קצרה: GitHub, Trello, Gmail, Craigslist, Twitter, Angry Birds, Instagram, Product Hunt, Unsplash, GrowthHackers, Monday. מתוך רצון להתמקד ולא להתפזר עם המשאבים, כמעט כל הסטרטאפים מניחים את הכלים החדשים האלו שיצרו בצד, למרות שלפעמים הצוות מתפעל מהם הרבה יותר מהמוצר המרכזי שנמצא על סדר היום. עצרו שנייה ובדקו, האם יש לכם עובדות ועובדים בסטרטאפ שבנו כלים משלימים שממש עוזרים לצוות בחברה? האם יש סיכוי שתוכלו לבנות סביב הבעיה שפתרתם חברה לא פחות טובה מהנוכחית?


אני גם אוהבת את העובדה שחברת-האם ממנה התחיל כל העניין (סוכנות הדיגיטל) עדיין חיה ומתפקדת ובעצם יש סיכוי טוב שהיא עזרה לצוות המייסדים לעבור את השלבים הראשונים של גיוס הלקוחות והוכחת ההיתכנות ללא כאב הראש הכרוך בהבאת משקיעים אל שולחן המשא ומתן בשלב המוקדם. יש לנו איזו תפיסה רומנטית שבשביל לבנות סטרטאפ טוב צריך לעזוב הכל ולהיות all-in וזה אכן נכון, אבל רק משלב מסוים. למעשה, אדם גראנט בספרו "מיוחדים" כבר בדק ומצא שבניגוד לסברה הרווחת בקרב משקיעים, יזמים שהתחילו מיזם כשיש להם Day job, מצליחים יותר לאורך זמן כי השחיקה הגדולה בחיפוש ממון ובפיתוח מוצר במקביל פשוט פוסחת עליהם.

מודה שבאופן אישי, למרות שיש כאן פתרון מדויק לבעיה גדולה של משפיענים, ארגונים גדולים וסוחרי אונליין, עדיין קשה לי להבין למה פשוט לא להפנות לאתר של החברה או של המשפיען ושם לשים את כל מה שהם רוצה לקדם. הרי גם הקישור מ-Linktree אמור להוביל לאתר או נכס דיגיטלי אחר, אז לא עדיך לחזק את המתג העצמאי שלי? לא עדיף לקבל ניקוד בגוגל עבור SEO בקידום לנכס עצמאי? כשאני חשבתי אם לבנות לי שם עמוד, מהר מאוד הבנתי שעדיף לי להל את ההתקשרויות באתר שלי. מצד שני, קטונתי ואיך נאמר בעדינות, אני עדיין לא ריאהנה:)


מודה שגם אם אני עומדת בנעלי המשקיעים, קשה לי להבין איך חברה בלי טכנולוגיה ראויה לשמה ועם גימיק מאוד יפה, אבל עדיין גימיק, גייסה בשווי כל כך מטורף וצומחת כל כך מהר. לא הייתי מהמרת על חברה כזו בשנת 2016 בחיים (וגם היום האמת), ובכל זאת, עם הצלחה לא מתווכחים - המודל עובד יפה, האתר מקסים וממש קל לשימוש, יש מיליוני לקוחות מרוצים ובעיקר יש כאן יזמים אמיתיים שזיהו הזדמנות במקום בו כולם צעדו לפניהם אבל אף אחד מלבדם לא תרגם את זה לכדי סטרטאפ מצליח ואת זה אני ממש מעריכה ומחבבת ולכן זה סיפור שכדאי לספר.


מה דעתכם ודעתכן על מוצר כזה המבוסס על לינק? איפה אנחנו מפספסים את ההזדמנות הבאה? ספרו לי כאן :)


תגובות


התגובות הושבתו לפוסט הזה.
bottom of page